Kruiden

Er zijn veel soorten kruiden die een gunstige invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Hieronder treft u er enkele aan. 

Fenegriek

Blah

Kaneel

Een artikel gepubliceerd in het blad Diabetes care (2003) presenteerde het onvermoede effect van kaneel: een flinke theelepel kaneel per dag verbeterde de bloedsuiker- en bloedvetspiegel van mensen met type II diabetes. 60 mensen werden verdeeld in groepen, die 40 dagen lang capsules met 1, 3 of 6 gram of zonder kaneel namen. Bij alle kaneelgroepen waren de bloedglucosewaarden gezakt en waren ook de cholesterol- en triglyceridegehaltes verbeterd. Bij de groep die de “nepcapsule” kreeg, was er geen verschil met eerst.

Niemand had last van bijwerkingen. Men onderzoekt verder, of de positieve effecten er ook zijn bij doseringen onder de 1 gram.

Laurier

In het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift ‘The Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition’ van januari 2009 is een artikel gepubliceerd dat ingaat op de positieve werking van Laurier (Laurus nobilis) op type 2 diabetes. Het onderzoek toonde aan dat het consumeren van 1, 2 of 3 gram Laurier (in het Engels Bay Leaves) per dag het risico op diabetes significant vermindert.9

Het doel van de studie was om vast te stellen of het blad van de laurierboom een belangrijke positieve functie heeft bij het voorkomen dan wel verminderen van type 2 diabetes. Al eerder was in vitro (in een reageerbuis) aangetoond dat het blad van de laurierboom de werking van insuline significant verbeterde, maar nog nooit was het op mensen uitgetest. Met deze studie is daar verandering ingekomen.

In total werden 40 mensen met type 2 diabetes ingedeeld in 4 groepen. Deze groepen kregen of capsules met daarin 1, 2 of 3 gram laurierblad of een placebo (voor de controlegroep). Het onderzoek toonde aan dat na 30 dagen alle drie de groepen die laurierblad kregen een significante daling van serum glucose doormaakte (variërend van 21 tot 26 procent). Het totale cholesterol verminderde 20 tot 24 procent, waarbij er grote dalingen waren in LDL-cholesterol (het ‘slechte’ of ongunstige cholesterol). HDL-cholesterol (het ‘goede’ of gunstige cholesterol) steeg met tussen de 20 en 29 procent. In de placebo-groep werden geen significante veranderingen gemeten.

De onderzoekers concluderen dan ook: “This study demonstrates that consumption of bay leaves, 1 to 3 g/d for 30 days, decreases risk factors for diabetes and cardiovascular diseases and suggests that bay leaves may be beneficial for people with type 2 diabetes.”

De studie heeft aangetoond dat de consumptie van 1 tot 3 gram laurierblad per dag voor 30 dagen, het risico op diabetes en hart- en vaatziekten significant vermindert. Dit suggereert dat een gematigde dagelijkse consumptie van laurierblad voordelig kan zijn voor mensen met type 2 diabetes.

Neem

Blah