Fruit

Alle fruit is natuurlijk gezond. Het beste is, om met fruit te ontbijten en dan minimaal 1 uur en liever nog 2 uur te wachten, vooraleer iets anders te eten. Er zijn echter fruitsoorten, die nog net iets extra’s doen voor diabetici.

Aardbei

Aardbeien en blauwe bessen (in de volksmond vaak bosbessen genoemd) zijn heel gezond. Onderzoek heeft aangetoond dat de kleurstof die zorgt voor de rode dan wel blauwe kleur van de vruchtjes ook ongezonde stoffen uit het lichaam wegvangt. Aardbeien lijken bovendien extra te beschermen tegen welvaartsziekten als overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Op een symposium van zachtfruitkwekers op 17 juni 2011 in Venlo presenteren onderzoekers van de Universiteit Maastricht en de Wageningen Universiteit de resultaten van diverse onderzoeken naar de vruchten.

Het staat vast dat zowel de aardbei als de blauwe bes veel antioxidanten bevat. Ze vangen stoffen weg die in het lichaam zorgen voor celmutaties, waardoor bijvoorbeeld kanker kan ontstaan. Belangrijkste antioxidant is anthocyaan en dat is precies de kleurstof die aardbeien en blauwe bessen hun uiterlijk geeft, aldus de onderzoekers. Anthocyaan verlaagt bovendien het cholesterolgehalte en werkt ook nog eens als ontstekingsremmer.

Blauwe bes

Volwassenen die te kampen hebben met prediabetes, worden gevoeliger voor insuline wanneer ze bosbessen (het onderzoek ging om Blueberries= Blauwe bes!)  eten. Onderzoekers van de Louisiana State University System hebben dit ontdekt door 15 volwassenen tweemaal daags bosbessensmoothies te laten drinken.
In het onderzoek werden mensen getest die een te hoge bloedsuikerspiegel hebben, maar bij wie niet de diagnose diabetes is gesteld. De helft van de groep kreeg twee keer per dag zes weken lang een drankje waarin bosbessen zaten. De andere helft dronk een smoothie zonder bosbessen.

De proefpersonen mochten verder niets eten of drinken waarin druiven of bessen zaten. Hun lichamelijke activiteiten bleven hetzelfde, en ook namen ze evenveel calorieën als normaal in.

De onderzoekers wilden zoveel mogelijk de oorspronkelijke leefstijl van de proefpersonen behouden, zodat het resultaat van het onderzoek nauwkeurig zou zijn.

Verbetering bloedsuiker

Zo’n 67 procent van de mensen die de smoothies dronk, merkte na zes weken dat hun bloedsuikergehalte verbeterd was, tegenover 41 procent die de placebo dronk. Wat er precies in de bosbes zit waardoor mensen gevoeliger worden voor insuline, weten de onderzoekers nog niet.

Het onderzoek staat in het oktobernummer van The Journal of Nutrition. 1 2

Bronnen en voetnoten